Thrush, yis dan Anda

Thrush, yis dan Anda

Thrush disebabkan oleh organisma yang sama yang menyebabkan jangkitan yis. Ia biasanya menyerang mulut dan lidah, tetapi jika anda seorang ibu menyusukan bayi ia boleh menjejaskan puting. Ini adalah menyakitkan bagi kedua-dua anda dan bayi. Jika tidak dirawat ia boleh merebak ke dalam kerongkong dan menyebabkan bengkak.

Walaupun sesiapa sahaja boleh membangunkan seriawan, bayi, orang yang memakai gigi palsu dan mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah adalah yang paling mungkin untuk membangunkan masalah. Tanda-tanda adalah lesi putih menyakitkan di dalam mulut dan lidah. Luka-luka boleh berdarah. Kehilangan rasa dan perasaan kapas dalam mulut juga boleh berlaku.

Wanita dengan seriawan pada puting mungkin perasan perubahan seperti peningkatan kemerahan, gatal-gatal dan kesakitan ketika menyusu. Kesakitan boleh berasa seperti sesuatu yang menikam pada payudara.

Thrush boleh membersihkan dengan sendiri, tetapi biasanya tubuh memerlukan bantuan. Apabila anda berjumpa dengan doktor, pastikan untuk memberitahu dia / dia tentang mana-mana ubat-ubatan atau makanan tambahan yang anda ambil, dan juga sebarang tekanan yang besar dan keadaan kesihatan. Jika seriawan telah berhijrah ke tekak anda, anda mungkin perlu budaya tekak atau peperiksaan endoskopik, kerana itu adalah keadaan yang lebih serius daripada seriawan mulut.

Kadang-kadang, ia adalah terbaik untuk menggunakan ubat-ubatan daripada doktor anda. Apabila berurusan dengan seriawan pada bayi susu ibu dan ibu-ibu, yang mungkin pertaruhan terbaik. Banyak herba boleh menyebabkan masalah apabila melalui susu ibu. Satu perkara yang anda perlu ambil perhatian adalah bahawa gula suapan yis. Menonton jumlah gula dan karbohidrat lain sehingga jangkitan itu dibersihkan sehingga.

Bagi orang dewasa yang sihat dan kanak-kanak yang mempunyai seriawan, tanpa gula yogurt kultur hidup dan acidophilus boleh membantu. Makanan tambahan bawang putih adalah satu idea yang baik, dan penyerapan bawang putih sebagai pencuci mulut bukan idea yang buruk. Menonton gula dan karbohidrat supaya yis tidak mempunyai apa-apa untuk makan.

Orang yang mempunyai sistem imun yang lemah memerlukan penjagaan khas apabila berhadapan dengan jangkitan yis. Ini adalah benar terutamanya mereka yang mempunyai HIV. Ubat antikulat mungkin diperlukan. Malangnya, rintangan kepada antifungals adalah ciri HIV. Berita baik adalah bahawa terdapat sekurang-kurangnya satu ubat yang boleh membantu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar